Ból kolana

Ból kolana to jeden z najczęstszych powodów wizyt u specjalistów z zakresu ortopedii i rehabilitacji. Zdecydowana większość wszystkich kontuzji sportowych dotyczy właśnie tego stawu. Szacuje się, że nawet do 14% biegaczy cierpi na tak zwany „syndrom pasma biodrowo-piszczelowego”, charakteryzujący się kłującym bólem z boku kolana. Na zespół bólu rzepkowo-udowego (tzw. „kolano biegacza”, czyli ból w przednim przedziale kolana) skarży się nawet 25% osób uprawiających biegi długodystansowe.

Dlaczego to właśnie kolano tak często ulega przeciążeniom?

Odpowiedź na to pytanie odnaleźć można nieco powyżej oraz poniżej stawu kolanowego. Często jest tak, że to właśnie dysfunkcja stawu biodrowego czy skokowego prowadzi do przeciążeń, które odczuwane są w kolanie. Stawy te, połączone są jak ogniwa łańcucha, swoim ruchem wpływają na ruch pozostałych elementów.

Podczas kontaktu z podłożem, stopa dzięki swojej elastyczności absorbuje część energii i nadaje jej właściwy kierunek. Powoduje to reakcje łańcuchową wszystkich stawów leżących powyżej. Kolano, biodro i tułów dostosowują swoje ustawienie a w rozciągniętych mięśniach magazynowana jest energia, która następnie uwalniana jest podczas fazy odepchnięcia od podłoża. Miednica zostaje wypchnięta do przodu, pociągając za sobą kość udową, podudzie i stopę. Dzięki temu, przemieszczanie się jest ekonomiczne dla organizmu, a siły działające na powierzchnie stawowe są optymalnie rozdzielone pomiędzy poszczególne stawy.

Staw kolanowy leżąc pomiędzy biodrem a kostką, narażony jest na ogromne przeciążenia. Dzieje się tak, jeśli ograniczony zakres ruchu w jednym ze stawów nie pozwala na prawidłowy transfer energii. Przykładowo, jeśli ograniczony jest zakres zgięcia grzbietowego w stopie, kość piszczelowa nie może przemieszczać się do przodu gdy noga jest w zakroku. Całe ciało przesuwa się więc do przodu, jednak ruch ten zatrzymuje się na poziomie stawu kolanowego, który tworzony jest przez kość udową i piszczelową, blokowaną od dołu przez staw skokowy. W ten sposób w kolanie powstają siły pchające staw do wyprostu, co może powodować dolegliwości bólowe lub zmiany w chrząstce stawowej.

Jak zatem poradzić sobie z bólem kolana?

Patomechanizm bólu kolan może być związany ze zmianami elastyczności tkanek lub samego wzorca ruchu. Najlepszym rozwiązaniem w przypadku bólu kolan, jest zatem dokładna analiza ruchu. Odnalezienie elementu, który zaburza prawidłowe absorbowanie i przenoszenie sił działających na organizm w trakcie chodu oraz przywrócenie prawidłowej ruchomości wszystkim stawom kończyn dolnych oraz tułowia.

Jeżeli są Państwo zainteresowani analizą ruchu, polecamy artykuł na temat Athletic 1080. Zapraszamy również do Centrum Osteopatii, gdzie nasi terapeuci pomogą zoptymalizować sposób poruszania się tak, aby zwalczyć lub zapobiec powstaniu bólu, który ogranicza codzienną aktywność.

E. Gage, et al.; Epidemiology of 6.6 Million Knee Injuries Presenting to United States Emergency Departments From 1999 Through 2008; Academic Emergency Medicine, Volume 19, Issue 4, pages 378–385, April 2012

M.P. van der Vorp, et al.; Iliotibial Band Syndrome in Runners; Sports medicine, November 2012, Volume 42, Issue 11, pp 969-992

C. Rodríguez-Merchán, et al.; Runner’s Knee and Patellar Tendinopathy; Traumatic Injuries of the Knee 2013,pp 111-116